Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Widad Mjama & Khalil Epi, “Aïta mon amour” - Marokko/Tunesië/Frankrijk

In 2001 stapte een jonge Widad Mjama in de schijnwerpers als Marokko’s eerste

vrouwelijke rapper in de totaal door mannen beheerste underground-scene van

Casablanca. Ze ging uiteindelijk in Frankrijk studeren en dompelde zich onder in de

Afrikaanse muziekscene. In 2014 vormde ze de internationaal succesvolle Frans-

Marokkaanse hiphopband N3rdistan.

In haar nieuwste project, 'Aïta mon amour', graaft ze samen met Khalil Epi,

elektronische muzikant en expert in het bespelen van de loutar, dieper naar haar

fascinatie voor de sjeikhats, de sterke en krachtige 'rebellen'-zangeressen van de

Marokkaanse Aïta..

Aïta is een muzikale uitingsvorm die eeuwen geleden op het platteland ontstond en

uitdrukking geeft aan pijn, blijdschap en vooral liefde. De zangeressen waren destijds

populair maar hadden ook een lage status, aangezien de vrouwen met mannen reisden

en ook rookten en dronken. Tegenwoordig wordt het als respectvol en belangrijk

beschouwd. Aïta heeft ook nu nog een grote sociale rol. Voor vrouwen is het een uiting

van vrijheid, en de jonge generaties worden er door geïnspireerd, zoals zangeres Widad

Mjama. Ze wil deze typische Marokkaanse poëtische muziekvorm uit de vergetelheid

halen en op een hedendaagse en digitale manier laten klinken.

Widad Mjama, zang

Khalil Epi, electronica, loutar